Świadczenie dobry start przysługuje na wniosek, raz w roku, w związku
z rozpoczęciem roku szkolnego do ukończenia:
- przez dziecko lub osobę uczącą się do 20 roku życia
- przez dziecko lub osobę ucząca się do 24 roku życia – w przypadku niepełnosprawnych dzieci lub osób uczących się (osoby legitymujące się orzeczeniem umiarkowanym bądź znacznym stopniu niepełnosprawności lub z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalistycznego albo potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych)
Świadczenie przysługuje dla dziecka lub osoby uczącej się w:
- szkole podstawowej, dotychczasowym gimnazjum
- szkole ponadpodstawowej i dotychczasowej szkole ponadgimnazjalnej
- szkole artystycznej, w której jest realizowany obowiązek szkolny lub nauki
- młodzieżowym ośrodku socjoterapii, specjalnym środku szkolno-wychowawczym, specjalnym ośrodku wychowawczym oraz ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym
Świadczenie dobry start nie przysługuje:
1) jeżeli dziecko lub osoba ucząca się zostały umieszczone w domu pomocy społecznej, schronisku dla nieletnich, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym, zakładzie karnym, szkole wojskowej lub innej szkole, jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne utrzymanie,
2) osoby uczące się w szkole policealnej i szkole dla dorosłych
3) na dziecko z tytułu rozpoczęcia rocznego przygotowania przedszkolnego, ani w tzw. „zerówce” prowadzonej w szkole!!
Wniosek o świadczenie dobry start może złożyć:
- matka, ojciec, opiekun prawny dziecka lub opiekun faktyczny dziecka
- rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej – w przypadku dzieci, które przebywają w pieczy zastępczej
- osoba ucząca się
Wniosek o świadczenie dobry start można składać online od 1 lipca przez:
Od 1 sierpnia można składać wnioski w formie papierowej w Miejsko Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej
Wnioski należy składać do 30 listopada. Wniosek złożony po tym terminie nie zostanie rozpatrzony.
Ustalenie prawa do świadczenia dobry start oraz wypłata przysługującego świadczenia następuje w terminie 2 miesięcy, licząc od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami, przy czym w przypadku wniosków o ustalenie prawa do świadczenia dobry start złożonych wraz z dokumentami w lipcu lub sierpniu ustalenie prawa do świadczenia dobry start oraz wypłata przysługującego świadczenia następuje nie później niż do dnia 30 września.
Organ nie wydaje decyzji administracyjnej, z wyjątkiem: odmowy przyznania świadczenia oraz ustalenia nienależnie pobranego świadczenia.
Informacja o przyznaniu świadczenia przesłana zostanie na adres e-mail podany we wniosku.
dobrystart@opsmyslenice.pl – z takiego adresu e-mail zostanie wysłana informacja o przyznaniu świadczenia.
Możliwość osobistego odbioru informacji w razie braku adresu e-mail.
Nieodebranie informacji nie wstrzymuje wypłaty świadczenia.
Świadczenie dobry start nie podlega koordynacji systemów zabezpieczania społecznego w UE.